top of page
  • תמונת הסופר/תעורך דין שבתי לוי

רשלנות רפואית ואחריות המטפל

גברת אשר סבלה מכאבי ראש המלווים בטשטוש ראייה והקאות, נבדקה על ידי רופאה נוירולוגית בשנת 1974. היא המשיכה לסבול מהכאבים במשך שנים עד שנבדקה שוב בשנת 1980, הפעם הרופאה שלחה אותה לביצוע בדיקת EEG ותוצאות הבדיקה נמצאו תקינות. המטופלת המשיכה לסבול מכאבי ראש ונעזרה בטיפול תרופתי לכאבי מיגרנה. בשנת 1983הגברת אובחנה כסובלת מעיוורון בעין שמאל. היא נשלחה לבית החולם איכילוב ושם התגלה גידול ממאיר בראשה. הגברת עברה מספר ניתוחים להסרת הגידול ובעקבות כך גם איבדה את יכולת העבודה.

הגברת הגישה תביעה לבית המשפט על רשלנות רפואית. בית המשפט קבע שעל פי הידע הרפואי ואמות המידה המקובלות של 1980 היה צריך לשלוח את החולה לביצוע בדיקת CT אשר יכל להוציא את הגידול כבר בתחילתו. המשמעות היא שאי עריכת בדיקה לשלילת מצב רפואי, היא אחת הצורות של רשלנות רפואית.


מהי רשלנות רפואית


כל אדם נזקק לטיפולים רפואיים במהלך חייו. למרבה הצער עלולות להיות גם טעויות וכשלים בהליכים הרפואיים. על פי החוק, חובתו של הרופא היא להעניק למטופל טיפול רפואי סביר ומקובל. פקידת הנזיקין קובעת במפורש כי אי נקיטת מידת זהירות ו/או רמת מיומנות סבירה בעת העיסוק תיחשב לרשלנות. ובמידה ומעשים אלו גרמו למטופל נזק הוא זכאי לפיצוי.


בין רופא למטופל קיימת מערכת יחסים דו צדדית; על המטופל למלא אחר הוראות הרופא. למשל שימוש בתרופות בניגוד להוראות הרופא עלול לגרום לנזק. אך למרות דו הצדדיות, מערכת היחסים אינה שוויונית. הרופא, בתור בעל הידע בתחום, אחראי על העברת ההוראות בצורה ברורה תוך כדי הדגשת החשיבות והתוצאות האפשריות של אי מילוי ההוראות.


דוגמאות לרשלנות רפואית


להלן כמה דוגמאות למקרים שכיחים של רשלנות רפואית:


אי הפניה לביצוע בדיקות נדרשות - בדיוק כמו בפסק הדין שהזכרנו. במידה וישנה בדיקה שנהוג לבצע במצבים רפואיים מסוימים, בעקבות סימפטומים מסוימים או גיל החולה; אי ביצוע הבדיקה יכול להיחשב כרשלנות רפואית.

תרופה לא מתאימה - טעות בסוג התרופה ו/או במינון התרופה עשויה להיחשב לרשלנות רפואית.


אי זיהוי סימנים של מצב מסכן חיים - סימנים להתקף לב יכולים להיות מצב מסכן חיים. כל רופא אמור לזהות את הסימנים הללו גם אם אינו קרדיולוג. במידה ומופיעים סימנים יש לפעול באופן מיידי על מנת לשלול מצבים אלו.


תביעות רשלנות רפואית


תביעת רשלנות רפואית עלולה להיות תביעה מורכבת הדורשת עורך דין בעל התמחות וניסיון בנושא. על רשלנות רפואית חלה תקופת התיישנות של 7 שנים לאחר האירוע שגרם נזק למטופל. במידה והמטופל היה קטין, תקופת ההתיישנות מגיעה עם הגיעו לגיל 18, אך ישנם גם מקרים חריגים.


bottom of page